lördag 13 september 2014

Resultat av fullmäktigearbete - Sunnansjö förskola


Fullmäktige beslutar 30 september 2013 om återuppbyggnad av Sunnansjö förskola
Fullsatt på Ludvika Fullmäktige vid beslut om Sunnansjö förskola

Ett av de bästa besluten som jag medverkat i Ludvika Kommunfullmäktige är besluta att bygga upp den nedbrunna förskolan i Sunnansjö. Det ger Sunnansjö barnen en mycket bra skolmiljö och bästa försutsättningar för en bra utbildningsstart i livet.

Jag jobbade sedan den tragiska branden i oktober 2013 för att förskolan skulle byggas upp igen. Den S-styrda majoriteten ville i stället hysa in förskolan tillsammans med äldreboendet Solgärde. Efter jag besökt och sett den unika skolmiljön blev jag helt övertygad om vikten att ha en integrerad miljö som inkluderade förskola, årskurs 1-6 samt fritidsverksamhet

Jag var i kontakt med Sunnansjö byalag var mycket aktiva och jobbade fram underlag för återuppbyggnad. Kommuns förvaltning var parallellt under S-styre helt inriktade på att bygga om äldreboendet. Kommunen utredde i praktiken inte alternativet med återuppbyggnad. Succesivt skapades en politisk majoritet för ett framgångsrikt förslag som slutligen fällde S proposition om förskola i äldreboende. Kommunfullmäktige beslöt att återuppbygga förskolan,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar